Velkommen til Everything happens for a reason - Håper du finner noe nyttig eller noe du liker her.

Pels eller "fake"?

fredag 5. november 2010

Share this history on :
Tenkte jeg skulle hive meg på debatten hos Nettavisen Side2 ukens bloggtema er pels. Helt siden tidenes morgen har vi brukt pels til bekledning, både fordi den har vært lett tilgjengelig den er naturlig, miljøvennlig og fornybar ressurs. Tidligere skjedde produksjonen av pels gjennom jakt og fangst noe som vel kanskje er naturlig men pga etterspørselen gjennom mange hundre år har dyrene måtte lide mye for nettopp vår luksus.

Siste uken har det vært en del reportasjer i nyhetene med dyrevernernes skrekkvideoer som viser oss hvordan oppdrett av pelsdyrene skjer. Klikk på bildet under for å se videoen jeg fant på VG



Til tross for massiv kritikk av pelsdyrnæringa, er pels mote denne høsten og etter Pelsdyralslaget er etterspørselen etter pels større enn noen sinne. Denne ekstreme videoen viser bilder av skadde dyr, trange bur og uverdige forhold, hvis dette er hverdagen til dyr som skal bli til pels bør vel også de som produserer klærne tenke seg litt om før de skaper trender med pelsinnslag på klærne.


Mange sier nei til ekte pels, alternativet til pels; Syntetisk pels eller "fuskepels" dette mener jeg er det beste valget selv om det ikke er så miljøvennlig. Videre er det faktisk ikke bare når det gjelder pels at det går ut over dyr makupbransjen er også med på å lage det uverdig for de søte dyrene våre ved dyreforsøk når de skal produsere makup osv..

Nå har jeg funnet en norsk blogg som tar for seg dette men med makeup, hudpleie eller skjønnhet som grunnlag for å verne om dyrene og her skal jeg melde meg på i dag så snart dette innlegget er ferdigstillet. Er du også opptatt av dyr, da kan du bruke bloggen din til å ta et standpunkt. Du kan også melde deg på  dette prosjektet her. Ellers har Hilde Christina som hun heter også nå laget en ny side bare for dette prosjektet og den finner du her.



Tenker du på uverdig dyreoppdrett når du går i klesbutikken og ser et tøft plagg av pels?
Tenker du på dyreforsøk når du kjøper makup?

Follow Everything happens for a reason
Thank you for visited me, Have a question ? Contact on : tilepink@gmail.com.
Please leave your comment below. Thank you and hope you enjoyed...
Takker for at du besøker meg. Har du noe du lurer på så si i fra ingen spørsmål er for dumme, her svares det på alt :-)
Legg gjerne igjenn en kommentar under. Takk og håper du fant noe nyttig og eller interessant her...

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ Må og få takke for at akkurat du leser bloggen min :-)
♥ Kommentarer bli virkelig verdsatt, og vil som oftest bli besvart i kommentarfeltet. Er det saker du lurer på er det bare å spørre i veg.