Velkommen til Everything happens for a reason - Håper du finner noe nyttig eller noe du liker her.

NAV en stat i staten?

fredag 29. oktober 2010

Share this history on :
Norge er et rikt land med høy levestandard. Vi har et solid velferdssystem, og nyter godt av store inntekter fra oljeindustrien sies det. Velferd er en gode vi kan nyte godt av her i landet med rettigheter til en god helsetjeneste med trygge livsvilkår med hensyn til sosiale goder, jobb, utdanning osv...

Det skrives tilstadighet artikler som om dette temaet med NAV som hovedpunkt og det er NAV jeg vil snakke om i dag. Jeg ønsker å skrive om de som virkelig er syke og har krav på hjelpen og ikke de som bastant utnytter systemet.

Jeg ble nesten sjokkert når jeg leste dagbladet om jenta på 23 som fikk avslag fra NAV med begrunnelsen i at hun blogget for mye og de hadde derfor vanskeligheter for å se at hun kan regnes som arbeidsufør. Denne uttalelsen overkjørte legeuttalelsene fra både spesialist og fastlegen hennes. Jeg satt bare målløst tilbake etter at jeg hadde lest den ydmykende artikkelen og tenkte hvor er logikken og fornuften blitt av. Uten at jeg kjenner saken til 23-åringen noe særlig så virker det slik på meg at hadde hun ikke hatt denne bloggen sin til å aktivisere seg med så hadde hun vel vært ennå sykere og med kanskje langt verre diagnoser.

Som hun skriver i sin blogg "Bloggen er mitt lille “eventyrsted” hvor jeg prøver å dyrke gode tanker og følelser."

De fleste nordmenn er arbeidssomme og holder ut i arbeidslivet så lenge de kan. Det er nemlig ikke lønnsomt å være utenfor arbeidslivet med mindre man er syke og er helt nødt til det, for å kunne beholde den helsen man har igjen  for å kunne leve et verdig liv uten pleie. Når en er syk er dette en  stor påkjenning og nedverdigelse  for mange med å sloss mot systemet.
 

Sannheten med å være langtidssykemeldt for noen er at de ender opp med et asosialt liv og utvikler ytteligere lidelser som depresjon og angst, men dette blir for mye å gå inn på her og nå.

Jeg tenker og på alle som ikke kjenner systemet godt nok og ikke får den hjelpen de egentlig har krav på - hva med de, hvordan lever de og får de egentlig det de har krav på?

Hva mener du om NAV?




Kilder:
DB: http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/innenriks/nav/14044096/
23-åringen: http://www.hodetmitt.no/
Bildet: google

Follow Everything happens for a reason
Thank you for visited me, Have a question ? Contact on : tilepink@gmail.com.
Please leave your comment below. Thank you and hope you enjoyed...
Takker for at du besøker meg. Har du noe du lurer på så si i fra ingen spørsmål er for dumme, her svares det på alt :-)
Legg gjerne igjenn en kommentar under. Takk og håper du fant noe nyttig og eller interessant her...

7 kommentarer:

Kamelryttersken sa...

Har et ambivalent forhold til den lille organisasjonen som forvalter en tredjedel av felleskassas utgifter hvert år.
På den ene siden har jeg en personlig historie med NAV som ikke bare er helt enkel. På den andre siden ser jeg behovet for at vi trenger et statlig organ som gjør de tingen som NAV gjør i og for samfunnet og enkeltmennesket.
Og det er bare så synd at noen må helt til media med sine historier før de blir hørt. Det sier noe om størrelsen på noen av de menneskene som sitter og forvalter felleskassa til beste for oss andre. Og desverre skorter det på forståelsen for sammenhenger hos flere av dem som sitter og hever lønn i NAV.

♥ Lykkelise sa...

Så sant så sant, vi må jo ha en organisasjon som kan gjøre denne jobben, men jeg mener og er helt enig med deg at de burde hatt en skikkelig utdannelse med å behandle alle slags typer av mennesker og så burde de hatt en mye bedre IT-forståelse enn det som foreligger hos dem i dag jeg kunne vel snakket om NAV i det uendelige men begrenser meg veldig er i innlegget..

Kamelryttersken sa...

Ja, noen ganger er det faktisk like lurt å holde tann for tunge. NAV kan føre til at hastigheten på blodpumpa og blodtrykket øker mer enn godt er for et vanlig dødelig menneske. Og det kan få uante følger for felleskassa...

Se forøvrig http://karavanseraiet.no/?p=1203

♥ Lykkelise sa...

Godt poeng og det er som jeg skulle sagt det selv!

Elise sa...

NAV er for det første en genial "oppfinnelse". Det at alle mennesker har rett til et verdig liv, og da også økonomisk hjelp når ikke helsa strekker til, skal man ikke kimse av.

Derimot fungerer ikke NAV perfekt. Det består av en rekke mennesker, som heller ikke er perfekte. Som en konsekvens av dette, er ikke alle vedtak perfekte.

Jeg synes det er horribelt hvordan denne jenta blir behandlet. Det er urettferdig og usaklig. Samtidig finnes det utallige eksempler på folk med fastlege som skriver erklæringer på ditt og datt uten at det overhodet er det som feiler pasienten. En lege i min hjemkommune har for eksempel laget en oversikt over symptomer ved fibromyalgi, og pasientene kan gå til han, si de har de gitte symptomene, og gå fra legen med erklæring om arbeidsuførhet.

Dette forteller jeg fordi det viser at det er en grunn til at NAV er mistenksomme. Samtidig er jeg selvsagt enig i at vurderingen rundt Gudrun, den er forferdelig gal!

♥ Lykkelise sa...

Dette er vel mer innviklet enn du tror Elise, jeg har folk i familien men akkurat fibromyalgia og her kan man ikke bruke fastlegen til dette lengre når det er spørsmål om uføretrygd.

Nå har NAV egne leger til å avgjøre slike spørmål og derfor sier jeg er Nav en stat i staten...

Selvfølgelig er NAV et stor organ med mange tilsatte og det er menneskelig å gjøre feil, men når en gjør så store feil at det krenker mennesket på en slik måte som er helt abnormt så begynner vel de fleste å lure på hvor dette skal ende.

Klart alle har nybegynner feil men jeg er så bastant nå på dette at dette burde ikke skjedd i Norge. Det jeg hentyder til her er den opplæring i både menneselig etikk og datakunnskaper folket ved NAV er opplært til, jeg blir litt oppgitt over dette og blir helt fortvilet over alle som ikke er sterke nok til å svare for seg eller ta igjenn mot dette systemet.

Elise sa...

Jeg har tilbragt de siste fire sommerne mine på NAV, så jeg vet en del om hvor komplisert systemet er. Har også sett eksempler på dette jeg nevner. Jeg sier ikke at ALLE utnytter systemet, men at NOEN gjør det. Da blir det jo en naturlig konsekvens at man blir mer på vakt...

Legg inn en kommentar

♥ Må og få takke for at akkurat du leser bloggen min :-)
♥ Kommentarer bli virkelig verdsatt, og vil som oftest bli besvart i kommentarfeltet. Er det saker du lurer på er det bare å spørre i veg.